Dipl.-Ing.(FH) Marc Philipp Dietrich, MBA

Academic Staff


Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)
  • Katharina Heydn
  • Marc-Philipp Dietrich
  • Marcus Barkowsky
  • Götz Winterfeldt
  • S. Mammen
  • A. Nüchter
The Golden Bullet: A Comparative Study for Target Acquisition, Pointing and Shooting
  • 2019

DOI: 10.1109/VS-Games.2019.8864589

In this study, we evaluate an interaction sequence performed by six modalities consisting of desktop-based (DB) and virtual reality (VR) environments using different input devices. For the given study, we implemented a vertical prototype of a first person shooter (FPS) game scenario, focusing on the genre-defining point-and-shoot mechanic. We introduce measures to evaluate the success of the according interaction sequence (times for target acquisition, pointing, shooting, overall net time, and number of shots) and conduct experiments to record and compare the users' performances. We show that interacting using head-tracking for landscape-rotation is performing similarly to the input of a screen-centered mouse and also yielded shortest times in target acquisition and pointing. Although using head-tracking for target acquisition and pointing was most efficient, subjects rated the modality using head-tracking for target acquisition and a 3DOF Controller for pointing best. Eye-tracking (ET) yields promising results, but calibration issues need to be resolved to enhance reliability and overall user experience.
  • Angewandte Informatik
  • DIGITAL
Vortrag
  • Marc-Philipp Dietrich
EEG-Based Eye-Tracking. Using Ocular Artifacts in the EEG Signal to Control Multimedia Applications.Posterpräsentation

In: 5. Tag der Forschung

  • 2018
  • Elektrotechnik und Medientechnik
  • DIGITAL
Zeitschriftenartikel
  • Andreas Gegenfurtner
  • Armin Eichinger
  • Richard Latzel
  • Marc-Philipp Dietrich
  • Marcus Barkowsky
  • Alexandra Glufke
  • Angelika Stadler
  • Wolfgang Stern
Mobiles Eye-Tracking in den angewandten Wissenschaften, vol. 4, pg. 370-395.

In: Bavarian Journal of Applied Sciences

  • 2018

DOI: 10.25929/bjas.v4i1.54

Mobiles Eye-Tracking ist als Forschungsmethode beliebter denn je und gewinnt in unterschiedlichen Feldern der angewandten Wissenschaften mehr und mehr an Bedeutung. Dieser Beitrag diskutiert, wie die Aufzeichnung und Analyse von Blickbewegungen in der Mobilität, im Usability Engineering, den Sportwissenschaften, der Augmented Reality/Mixed Reality/Virtual Reality und der Medizin bzw. medizinischen Weiterbildung eingesetzt wird. Der Beitrag gliedert sich dabei in drei Teile: in einem ersten Teil werden Grundzüge des Eye-Trackings erläutert; in einem zweiten Teil wird der Einsatz mobilen Eye-Trackings in ausgewählten Feldern der angewandten Wissenschaften veranschaulicht; und in einem abschließenden dritten Teil werden Potentiale und Risiken sowie zukünftige Forschungslinien skizziert, um die Anwendung mobilen Eye-Trackings als digitale Forschungsmethode weiter zu etablieren.
  • Angewandte Gesundheitswissenschaften
  • Elektrotechnik und Medientechnik
  • Zentrum für Akademische Weiterbildung
  • Angewandte Informatik
  • DIGITAL
Beitrag (Sammelband oder Tagungsband)
  • Marc-Philipp Dietrich
  • Götz Winterfeldt
  • S. Mammen
Towards EEG-Based Eye-Tracking for Interaction Design in Head-Mounted Devices
  • 2017
  • Elektrotechnik und Medientechnik
  • DIGITAL